IRAN LAND'S REPORT           گزارش به خاک ایران
سیامک مهر
Sunday, March 09, 2008

 

مسئله توریسم در جمهوری اسلامی

واژه " توریسم" را مسئولین به اصطلاح فرهنگی جمهوری اسلامی به" گردشگری" ترجمه کرده اند و از این معادل حمایت رسمی هم به عمل آورده و می آورند. گرچه هیچ وقت معلوم نشد که ترکیب زیبای "جهانگردی" چه عیب و ایرادی داشت. گذشته از بدسلیقگی در انتخاب چنین معادل نچسب و نامأنوس و بدآوا برای واژه توریسم، پسوند " گر" در زبان فارسی دلالت بر تخصص و کار و شغل و حرفه دارد، مانند رفتگر، زرگر، مسگر و امثالهم. اگر مسامحتاً و بنا بر اصطلاح رایج و شایع واژه " گردش" را به معنی سیر و سفر و سیاحت و تور بپذیریم و نه دقیقاً حرکت چرخ به حول محورش و یا عملی را که اسب عصاری به گرد چرخ روغن کشی انجام می دهد ( یعنی شبیه کاری که مؤمنین در سفرهای زیارتی و مُرده پرستی خود به آن مشغولند) در آن صورت فقط و فقط کسی را می توان به صفت گردشگر متصف کرد که کار و شغل و حرفه یعنی ممر و محل درآمد و اعاشه و ارتزاقش سیر و سفر و سیاحت باشد. در واقع شاغلین بخش گردشگری از قبیل کارکنان سازمان گردشگری و آژانس های سیاحتی و توریستی و هتل ها و متل ها و از این قبیل را می توان گردشگر نامید نه مثلاً افرادی که در تعطیلات خود، چند روز و یا چند هفته را در نقطه ای و مکانی به سیر و سیاحت و تفریح می گذرانند و کلی هم هزینه می کنند.

گذشته از بحث واژگانی اما در اصل سخن، واقعیت پذیری مفهوم عملی توریسم یا گردشگری یا جهانگردی و یا هر اسم و اصطلاحی، در کشوری تحت حاکمیت نظام پسمانده جمهوری اسلامی، مثل بالا رفتن آب در سربالایی است و از اساس غیر ممکن، غیرعملی و دروغ است. به همین دلیل است که وزغ های حکومت اسلامی سال هاست که در باره این امر پیوسته ابوعطا می خوانند.
یاوه بافی ها و بیهوده گویی ها و تبلیغات مداوم در باره یک امر غیرممکن و غیرعملی و صرف هزینه های هنگفت و سازمان و دفتر و دستک ساختن و تهیه سایت های اینترنتی و برنامه های تلویزیونی، برگزاری سمینار و همایش و نمایشگاه وغیرو، نظیر بسیاری از فعالیت ها و وجود نهادهایی که در جمهوری اسلامی ظاهرسازی و فقط یک شکل بی محتوا هستند، به قصد نمایش فرهنگ و تمدنِ دروغینِ اسلامی است و وجود خارجی ندارد. هدف اصلی حکومت، بزک کردن چهره زشت نظامی واپسگرا و متعلق به عصر حجر می باشد که داعیه فرهنگمداری و تمدن تمدنش گوش فلک را کر کرده است. صنعت توریسم و وجود سازمان گردشگری در حکومت اسلامی شبیه مقوله هنر و سینما و موسیقی و فرهنگ کتابخوانی و یا نهادهایی مانند مجلس شورا و دانشگاه و بیمه های اجتماعی و غیرو است که قالب ها و پوسته هایی تهی گشته از واقعیت و محتوای راستین خود هستند و فقط افراد ناآگاه و بی اطلاع از واقعیت امور را به اشتباه می اندازند. در حکومت اسلامی چنین پدیده هایی « واقعیت نمایی» است، اما واقعیت ندارد.

در سال های پیش از انقلاب اسلامی، کوچه ها و خیابان های شهرهای ما مملو بود از جهانگردان اروپایی و آمریکایی و ژاپنی و ... توریست ها از سرتاسر دنیا با هدف سفر به سرزمینی باستانی، سرزمین شاعران و هنرمندان بزرگ و بناها و آثار تاریخی هنرمندانه و موزه ها، و به عشق بازدید از بیش از یک میلیون اثر منحصر به فرد تاریخی و تمدنی به کشور ما سرازیر می شدند. حتا به دورترین نقاط کشور با راه های صعب العبور و سخت سرکشی می کردند. شهرهایی چون اصفهان و شیراز بهشت جهانگردان محسوب می شد. ساحل های رویایی دریاهای شمال و جنوب ایران گردشگاه دلپذیر میلیون ها جهانگرد بود که به همراه خانواده خود در آزادی و آرامش کامل از زیبایی هایش لذت می بردند. کویر مرکزی ایران نیز از وجود جهانگردان خالی نبود. شهر طبس در جنوب خراسان به خاطر بافت کهن بناهایش که بی شباهت به شهرهای قصه های هزار و یکشب نبود، همواره هزاران جهانگرد را به خود جذب می کرد. ( افسوس که در زمین لرزه سال 57 تمام زیبایی های تاریخی اش نابود شد.) جهانگردان حتا شهر مذهبی و دلگیر مشهد را از حضور و وجود متفاوت و شاد و نشاط آور خود بی نصیب نمی گذاشتند. از تمامی گونه های توریسم برای سفر به ایران در سراسر دنیا تور وجود داشت. گروهی به آثار تاریخی و باستانی و موزه ها علاقه داشتند. گروهی طبیعتِ چهار فصل و محیط زیست ایران را جذاب می یافتند. عده ای فولکلور و فرهنگ بومی و مردمشناسی را هدف خود می پنداشتند...

اکنون اما ایران سرزمین تروریست هاست. سرزمین دیوانگان عربده جو که مگر تنها تعداد اندکی از جان گذشته فکر ابلهانه سفر به ایران را در سر بپرورانند. در خبرها خواندم که از 34 میلیون توریست چینی در سال گذشته، فقط 200 نفر به ایران سفر کرده اند و گویا این تعداد هم افرادی ماجراجو بوده اند که با دوستانشان شرط بسته بودند که از این سفر جان سالم به در خواهند برد!
در سی سال گذشته حتا یک مورد همایش بین المللی ورزشی در ایران اسلامی برگزار نگردیده است. کشور باستانی ما به خاطر وجود نکبت بار رژیم اسلامی هرگز نتوانسته است برای حتا یک دوره میزبان بازی های المپیک باشد.

شبکه فرانسوی زبان Libertytv با دو کانال مجزا در شبانه روز و با موضوع توریسم، برای سفر به پرت افتاده ترین جزایر و ناشناخته ترین سرزمین ها تبلیغ می کند. این شبکه حتا صحراهای عربستان و شنزارهای اردن را به عنوان مکان هایی جذاب برای سیاحان و مسافران تبلیغ می کند. من در طی چند سالی که بیننده این شبکه و شبکه های ماهواره ای متعدد با موضوع صنعت توریسم هستم، حتا یک بار نیز نامی از ایران نشنیده ام. حتا یک تصویر از تخت جمشید و یا آثار تاریخی اصفهان در این شبکه ها دیده نمی شود. می توان گفت که جهانیان، ایران را نه تنها از فهرست کشورهای توریست پذیر و مقصد سفرهای خود خط زده و کنار گذاشته اند، بلکه انگار از ذهن و حافظه و خاطره خود نیز زدوده اند.
امروز بنا به نکبت وجود اسلام عزیز و نظام تجاوز الهی، ایران از ناامن ترین کشورهای جهان پس از افغانستان وعراق است و ایرانی هم بی اعتبارترین ملت ها ظاهراً پس از مردم افغانستان قرار دارد. کشوری که میلیون ها تن از شهروندان خودش را فراری و آواره و سرگردان سرزمین های دیگر کرده است، کشوری که در آمار فرار مغزها و فرار دانشوران و دانش آموختگانش دارای رتبه های نخست جهان است، چگونه می تواند میزبان مردم متمدن سایر کشورها باشد. امروز خبرهای اعدام و دست و پا بریدن و چشم درآوردن و از کوه پرت کردن و سنگسار و عربده مداوم مرگ مرگ و آتش زدن پرچم و گرونگان گیری و تهدید های مکرر مردم جهان به نابودی از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی و صدها خبر دلخراش از توحش و بربریت رژیم اسلامی جزو خبرهای روز خبرگزاری ها و نشریات جهان است.

اگر قله هیمالیا در ایران بود، اگر اهرام مصر و ابولهول و آکروپلیس و معبد آرتمیس و کلاً عجایب هفتگانه و دیوار چین و بلندی های تبت و جزایر هاوایی و آتشفشان های اندونزی هم در ایران بود و جمهوری اسلامی باغ های معلق بابل را بازسازی می کرد حتا، هیچ انسان عاقلی یافت نمی شد که به خاطر تماشا و بازدید از این آثار جان خود را به خطر بیاندازد و با صرف هزینه زیاد، حجاب اسلامی و شؤونات یک فرقه از گورگریخته را حفظ کند و احترام بگذارد و هزار جور تحقیر و توهین خوارکننده اسلامی را به جان بخرد. تازه اگر به اتهام جاسوسی مدتی مورد حبس و اذیت و آزار قرار نگیرد. مگر چند سال پیش از این اوباش اسلامی به اتوبوس بازرگانان آمریکایی تیراندازی نکردند و یا مگر چماقداران حزب الهی پژوهشگران و محققان و علاقه مندانی که برای مشاهده کسوف کامل به اصفهان آمده بودند را کتک نزدند.

اما حقیقت ماجرا این است که جمهوری اسلامی در عین حفظ ظاهر، بنابر اصول ایدئولوژیک خود و در لایه های پنهانتر ، به هیچ وجه مایل نیست که کفار نجس اروپایی و آمریکایی در میان مردم و در ام القرای اسلام حضور داشته باشند. همانطور که با سانسور اینترنت و جمع آوری آنتن های ماهواره و ممانعت از ورود کتاب و نشریات خارجی با فرهنگ غربی مبارزه می کند، به همان دلیل نیز از وجود و حضور شاد و رنگارنگ توریست های خارجی که می تواند الگویی برای رفتار و پوشش و آرایش مردم باشد پرهیز می کند. حکومت اسلامی نظامی است منزوی که به طور ماهوی و بر اساس ذات و گوهر اسلامی و فناتیک و پس مانده خود قادر نیست با جهان ارتباط برقرار کند. این رژیم ممکن نیست بتواند زندگی انسان را در شکل و گونه دیگری به غیر از تحجر و ارتجاع اسلامی و ابتذال و افتضاح شیعی بپذیرد.

در جمهوری اسلامی همان سازمان حج و زیارت کافی است و نیازی به سازمان عریض و طویل گردشگری دیده نمی شود. سازمان حج و زیارت و یا در واقع سازمان گورستانگردی، کار و فعالیتش از سازمان گردشگردی بسیار پررونقتر و سودآورتر است. سالیانه میلیون ها تن را از این گورستان به آن امامزاده و از این مقبره به آن بقعه و از زیارت این مرده و مومیایی به زیارت استخوان های پوسیده آن عربِ متعفن پس و پیش می کنند. نوددرصد از مسافرانی که برای زیارت گور زینبِ عرب به سوریه می روند ایرانی هستند. میلیون ها تن از مردم ما از حدود ده سال پیش از این در نوبت و انتظار سفر به مکه بسر می برند. دکانی که سازمان حج و زیارت بر گور محمد و حسن و حسین و علی و تقی و نقی در عربستان و عراق دایر کرده از سودآورترین کاسبی هاست. جمهوری اسلامی تاکنون هشت هزار امامزاده تولید کرده است. علاوه بر تحمیق عمومی و تثبیت جهل و خرافه، این تعداد امامزاده کسب و کار پر رونقی برای عوامل جمهوری اسلامی محسوب می شود و درآمد بقاع متبرکه سالیانه سر به میلیاردها تومان می زند.
در سازمان حج و زیارت و درکل، سیاست جمهوری اسلامی بر ترویج خرافه و موهوم پرستی و زیارت و استحمار قرارگرفته و تصور و نگره رژیم اسلامی از صنعت توریسم و جهانگردی و ایرانگردی فقط و فقط زیارت و مُرده پرستی است، به طوری که در سایت اینترنتی سازمان گردشگری و سایت هایی با موضوعات مربوطه که از سوی حکومت دایر گردیده علاوه بر گونه های توریسم شناخته شده مثل اکوتوریسم و ژئوتوریسم و توریسم ورزشی و غیرو که معرفی می گردد، برای گونه ای به نام توریسم زیارت! هم تبلیغ می شود. ولی این تورها و سفرهای زیارتی فقط مصرف داخلی دارد. رژیم روضه خوان ها به خاطر اجبار دوران و نیاز طبیعی عصرما به نهاد های مدرن، برای خالی نبودن عریضه و ایجاد توهم و مردم فریبی و ظاهرسازی به سازمان گردشگری احتیاج دارد. از سویی وجود چنین سازمان ها و بنیادها و ارگان های متعدد، وسیله و بهانه و پوششی است تا بسیاری از سرسپردگان رژیم تغذیه شوند و سهمشان را از غارت مقدس دریافت دارند.
به عنوان مثال یکی از فعالیت های شکوهمند سازمان گردشگری برای جذب و مصرف بودجه های هنگفت و در حقیقت تقسیم آن مابین خودی ها، تورهای تفریحی است که این سازمان برای عوامل جمهوری اسلامی در خارج از کشور تدارک می بیند. غالباً خانواده های عربِ حزب الله لبنان، شیعه های جنوب عراق و فلسطینی ها و علوی های سوریه با هزینه جمهوری اسلامی به عنوان توریست به ایران آورده می شوند و پس از گردش در اماکن متبرکه و امامزاده ها و بازدید از مرقد آقا و استفاده بهداشتی از چاه دوقلوی جمکران و پس از خوردن و چریدن، با هدایایی که معمولاً تعدادی سکه بهار آزادی است بدرقه می شوند.

طرفه اینکه سازمان گردشگری جمهوری اسلامی پسوند « میراث فرهنگی » را نیز یدک می کشد و لابد حفاظت و متولی گری آن را هم بر عهده دارد. منتها میراث فرهنگی بار سنگینی است بر دوش جمهوری اسلامی که برای سبک شدن و رهاشدن از آن، مقامات مسؤول قریب به سی سال است که کمر به نابودی آثار تاریخی و تمدنی ایران بسته اند. به بهانه احداث خط مترو و قطارشهری یعنی یک نوع تکنولوژی که با صد سال تأخیر به قصد ادا و پُز مدرنیزم از خارج وارد شده ، به تخریب و نابود کردن آندسته از بناهای کهنی که در داخل محدوده شهرها قرار گرفته است مشغولند. آنانی که در ابتدای فاجعه انقلاب اسلامی با بولدوزر و دینامیت به جان مجسمه ها و ساختمان ها و آثار باستانی افتاده بودند، امروز مثل موش کور با سوراخ کردن زمین در پی سست کردن و تخریب پایه ها و ستون ها و بستر بناهای تاریخی در اصفهان و تبریز و سایر شهرها تلاش می کنند. مثل موش ریشه های تاریخی ملت ایران را می جوند تا که ما را از هویت و افتخارات خود تهی کنند. با آب بستن بر آرامگاه بنیانگزار حقوق بشر و با گسیل پاسداران و بسیجی ها و اوباش حکومتی با تمام توان به تخریب و غارت آثار تمدنی و تپه های تاریخی در جیرفت و همدان و کرمانشاه و دیگر نقاط زرخیز ایران مشغولند. نابود ساختن آثار باستانی علاوه بر آسیب ها و ضررهای فراوان معنوی که به فرهنگ و تمدن ما وارد می آورد، به لحاظ اقتصادی نیز بخشی از منابع درآمدملی و سرمایه های باارزش همگانی را از بین می برد.

قصه تظاهر به فرهنگ و تمدن و ترقی و تجدد از جانب آخوندهای پشمالوی جمهوری اسلامی، شبیه به قصه غارنشینان عصرحجر است که در انیمیشنی با همین نام در نوجوانی من از تلویزیون پخش می شد. آدم های کارتونی از بیشتر مظاهر تمدن و تکنولوژی بهرمند بودند: در خانه ها میز و صندلی وجود داشت، تلفن و تلویزیون و گاز خوراک پزی و بسیاری وسایل مدرن مورد استفاده قرار می گرفت. البته همگی از جنس سنگ بود. حتا اگر ساخت این انیمیشن را امروز هم بخواهند ادامه بدهند، می باید آدم های کارتونی عصرحجر در زندگی خود کامپیوتر و تلفن موبایل و ماهواره و سازمان گردشگری هم داشته باشند. ولی مشکل آن ها این بود که انسان های عصرحجر بودند، حتا اگر خودشان خبر نداشتند. این وسایل مدرن هیچ کمکی به آنها نمی کرد. به همین دلیل حقیقتِ وجودشان فقط می توانست به صورت آدمهای کارتونی واقعیت داشته باشد.

siamakmehr@yahoo.com




: فهرست 20 نوشتار واپسین

سرنوشت آزاداندیشی در جامعهء توحیدی
«دربارهء اسلام و از جمله«اسلام رحمانی
!سکولاریسم یعنی مرگ بر اسلام
سفر به سرزمین ممنوعه
تحولات جامعه در سال پیش رو
!ما آتش پرستیم
چهارشنبه سوری، خاری در چشم اهریمن
مرگ حکومت اسلام در سالروز تولدش
دربارهء بیانیه های زنجیره ای جناح اصلاحاتچی
میخ های تابوت مرجعیت شیعه
توضیحی دربارهء یک حد شرعی
رستاخیز ایرانیان و دشمنانش
قصاص یا توحش اسلامی
!بازگشت گربه نره
اسلام که تنگ آید --- آخوند به جفنگ آید
درک شرایط مبارزه در قلمرو اهریمن
دربارهء شکنجه و لواط اسلامی
عینکِ سبزِ فریب
سرانجام انقلاب مخملی در قلمرو اهریمن
مافیای روحانیت در نبرد مرگ و زندگی


This page is powered by Blogger. Isn't yours?

     E.mail                     Home
دکتر اسماعیل خویی

اعلامیه جهانی حقوق بشر
کمیته دفاع از حقوق بشر
حزب مشروطه ایران
سکولارهای سبز
مقالات سیاسی
درفش کاویانی
زنده باد انقلاب
سکولاریزم نو
علیه تبعیض
فرهنگشهر
بی خدایان
انجمن آرا
کاوه سرا
سربازان
نیلگون
زندیق
افشا
کافر


آژانس خبری کوروش
اخبار روز
اطلاعات.نت
ایران امروز
پارس دیلی نیوز
ایران پرس نیوز
ایران گلوبال
ایران تریبون
بلاگ نیوز
روشنگری
گزارشگران


نوید اخگر
نادره افشاری
منوچهر جمالی
آرامش دوستدار
امیر سپهر
پری صفاری
میرزاآقا عسگری
بهرام مشیری
اسماعیل نوری علا



Archives